Υπάρχουν ορισμένες συμπεριφορές και δεξιότητες του συμβούλου που βοηθούν στη δημιουργία και διατήρηση της συμβουλευτικής σχέσης. Δεν αρκεί η θεωρητική γνώση των δεξιοτήτων αυτών. Αποκτώνται με την χρήση βιωματικών ασκήσεων στη εκπαίδευση αλλά και την απόκτηση εμπειρίας στη συμβουλευτική. Οι συμπεριφορές και οι δεξιότητες αυτές, αφορούν τα λεκτικά και μη –λεκτικά σημεία της συμπεριφοράς του συμβούλου.
Ο σύμβουλος χρειάζεται να δείχνει στο συμβουλευόμενο ότι τον παρακολουθεί προσεκτικά και ότι είναι «παρών» με σώμα, ψυχή και συναίσθημα (Mc Leod, J. , 2005) . Μια πρώτη δεξιότητα είναι η λεκτική και η μη λεκτική επικοινωνία. Ο σύμβουλος πρέπει να κοιτάει στα μάτια τον συμβουλευόμενο και με κινήσεις του κεφαλιού να του δείχνει ότι τον παρακολουθεί.
Ο σύμβουλος χρειάζεται να δείχνει στο συμβουλευόμενο ότι τον παρακολουθεί προσεκτικά και ότι είναι «παρών» με σώμα, ψυχή και συναίσθημα (Mc Leod, J. , 2005) . Μια πρώτη δεξιότητα είναι η λεκτική και η μη λεκτική επικοινωνία. Ο σύμβουλος πρέπει να κοιτάει στα μάτια τον συμβουλευόμενο και με κινήσεις του κεφαλιού να του δείχνει ότι τον παρακολουθεί.
Επίσης ο σύμβουλος θα πρέπει να έχει ήρεμο και ελαφρώς χαμογελαστό πρόσωπο κάτι που βοηθά το συμβουλευόμενο να αισθανθεί τη φιλική διάθεση και να νιώσει ασφαλής να μιλήσει για το πρόβλημα του (Mc Leod, J. , 2005).
Σε ό,τι αφορά τη λεκτική επικοινωνία, ο σύμβουλος πρέπει με ερωτήσεις ανοιχτού τύπου να ενθαρρύνει τον συμβουλευόμενο να μιλήσει. Επίσης χρησιμοποιώντας ο σύμβουλος τη παράφραση (διατύπωση σύντομη και ακριβής των όσων λέει ο συμβουλευόμενος) καταφέρνει να αντλήσει πληροφορίες και συναισθήματα του συμβουλευόμενου.
Το ίδιο σημαντικές δεξιότητες είναι και η αντανάκλαση περιεχομένου και η αντανάκλαση συναισθήματος. Στην αντανάκλαση περιεχομένου, ο σύμβουλος επιλέγει τις πιο σημαντικές πληροφορίες από όσα του έχει πει ο θεραπευόμενος και τις αναδιατυπώνει με σαφή τρόπο. Στην αντανάκλαση συναισθήματος ο σύμβουλος βοηθά το συμβουλευόμενο να κατανοήσει τα συναισθήματα του καθώς και το πώς αυτά συνδέονται με όσα περιγράφει και τέλος ενθαρρύνει το συμβουλευόμενο να αντιμετωπίσει τα συναισθήματα του και όχι να τα αποφύγει (Mc Leod, J. , 2005).
Mc Leod, J. (2005) Εισαγωγή στη συμβουλευτική. Αθήνα : Μεταίχμιο
Ivey, E. (2009) Συμβουλευτική: βασικές δεξιότητες επιρροής: Ελληνικά Γράμματα
Πολύ ενδιαφέρον το συγκεκριμένο άρθρο! Μας παρέχει χρήσιμες πληροφορίες για τις βασικές δεξιότητες συμβουλευτικής.
ΑπάντησηΔιαγραφή