Πεδία Συμβουλευτικής

Blog ενημέρωσης ως προς τα πεδία Συμβουλευτικής

* Στο χώρο της Ψυχικής Υγείας και της Εργασίας
* Στην Ειδική Αγωγή και την Εκπαίδευση
* Στο χώρο των Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες
* Πολιτισμική και Πολυπολιτισμική Συμβουλευτική για Άτομα Μειονοτήτων

Παρασκευή 10 Απριλίου 2015

Συμβουλευτική κρατουμένων

  
   Στόχοι της Συμβουλευτικής είναι η υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας καθώς και η παροχή ενημέρωσης και πληροφόρησης πάνω σε θέματα εκπαιδευτικά και εργασιακά.
  Ο εγκλεισμός έχει συγκεκριμένες ψυχολογικές συνέπειες στον κρατούμενο. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα, με τη δυναμική τους, προσφέρουν ορισμένες διεξόδους και συμβάλλουν σε κάποιο βαθμό στη διαχείριση ορισμένων συνεπειών του εγκλεισμού.
  Ο Σύμβουλος που δραστηριοποιείται στο πλαίσιο προγραμμάτων εκπαίδευσης, θα πρέπει να θεωρήσει όσα αναφέρθηκαν παραπάνω ως ενδεικτικά στοιχεία που διαμορφώνουν "μια εικόνα" των κρατουμένων με τους οποίους θα έρθει σε επαφή στα Τμήματα Συμβουλευτικής. Πέρα από τις ευεργετικές επιδράσεις των ίδιων των προγραμμάτων εκπαίδευσης, η Συμβουλευτική έχει ως στόχο τη στήριξη και την ενδυνάμωση των κρατουμένων, έτσι ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν
αποτελεσματικά και να συμμετέχουν δημιουργικά στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  Η έννοια της "ενδυνάμωσης" συναντάται και χρησιμοποιείται σε πολλά και διαφορετικά επιστημονικά πεδία και περιοχές, από τη ψυχολογία και την εκπαίδευση ως την οικονομία και την κοινωνική πολιτική. Ανάλογα λοιπόν με το πεδίο, και το αντικείμενο δράσης, η έννοια αυτή γίνεται κατανοητή, ορίζεται και χρησιμοποιείται. Γενικά θα μπορούσε κανείς να πει ότι η ενδυνάμωση είναι μια πολυδιάστατη κοινωνική διαδικασία η οποία βοηθά τα άτομα να αποκτήσουν έλεγχο στη ζωή τους. Είναι πολυδιάστατη γιατί λαμβάνει χώρα μέσα από κοινωνιολογικές, ψυχολογικές, οικονομικές, και άλλες διαστάσεις και γιατί συμβαίνει σε διάφορα επίπεδα, όπως του άτομου, της ομάδας, ή της κοινότητας. Είναι εξ ορισμού μια κοινωνική διαδικασία, δεδομένου ότι γίνεται σε σχέση με άλλους. Τέλος, η ενδυνάμωση είναι μια διαδικασία όμοια με ένα μονοπάτι ή ένα ταξίδι, κάτι που αναπτύσσεται καθώς δουλεύουμε πάνω σ' αυτή (Page & Czuba, 1999).
  Ειδικότερα στο χώρο της φυλακής, η ενδυνάμωση θα μπορούσε να προσδιοριστεί ως η διαδικασία κατά την οποία ο κρατούμενος - λειτουργώντας σε συγκεκριμένο πλαίσιο - αποκτά όλα εκείνα τα στοιχεία (γνώσεις, δεξιότητες) που θα τον βοηθήσουν στη διαχείριση θεμάτων που τον απασχολούν και που σχετίζονται με την τωρινή του κατάσταση.
  Η απόκτηση δεν είναι μια παθητική διαδικασία, αντίθετα ο κρατούμενος συμμετέχει ενεργά στη διαδικασία ενδυνάμωσής του, με τις εμπειρίες του, τις γνώσεις του, τις απόψεις του και τα συναισθήματά του. Ο Σύμβουλος (και κατ' επέκταση ο εκπαιδευτής, αλλά και τα τεχνικά μέσα) τον καθοδηγούν, τον ενθαρρύνουν και γενικότερα τον διευκολύνουν σ' αυτή τη διαδικασία. Ο Σύμβουλος καλείται ν’ ακούσει και όχι απαραίτητα να δώσει λύση στο πρόβλημα, στο αίτημα του κρατούμενου.
  Η Συμβουλευτική βοηθά τον κρατούμενο να συνειδητοποιήσει ότι εντασσόμενος σ’ ένα πλαίσιο (στη συγκεκριμένη περίπτωση εκπαιδευτικό) όπου τίθενται όρια και κανόνες συμμετοχής και παρακολούθησης, θα μπορέσει:
- να ενεργοποιηθεί μέσα στη φυλακή,
- να αισθανθεί μέρος ενός συνόλου, όχι όμως με τρόπο ισοπεδωτικό, αλλά μέσα από σεβασμό στις ανάγκες και τη διαφορετικότητά του ως άτομο,
- να συνεργαστεί με άλλους κρατούμενους και τον εκπαιδευτή για την επίτευξη του εκπαιδευτικού στόχου,
- να αναγνωρίσει τον εαυτό του, τα συναισθήματά του, τις σκέψεις του, μέσα από την ομαδική διεργασία και τη συνεξέλιξη,
- να βάλει στόχους και να μεθοδεύσει τρόπους για την επίτευξή τους,
- να αποκτήσει μια προοπτική προσωπική ή επαγγελματική (Ελληνική Εταιρεία Ψυχικής Υγιεινής & Νευροψυχιατρικής του παιδιού, 1994).
  Η συμμετοχή του, λοιπόν, σ’ ένα Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα και ειδικότερα σε μια ομάδα Συμβουλευτικής, όπου η παρουσία του είναι προαιρετική, επιτρέπει στο άτομο να εκφράσει μια επιθυμία, να διαφοροποιηθεί. Βρίσκεται εκεί, γιατί το θέλει και όχι γιατί κάποιος του το επιβάλλει.
  Επιπλέον, η Συμβουλευτική έχει ως στόχο την παροχή ενημέρωσης και πληροφόρησης. Ο κρατούμενος μπορεί να ζητήσει και να πάρει πληροφορίες για συγκεκριμένα θέματα που τον απασχολούν. Ενδεικτικά, ορισμένα από αυτά τα θέματα είναι:
*Εκπαίδευση (μέσα και έξω από τη φυλακή)
*Εργασιακά θέματα ( Επιχειριματικότητα…)
*Επιδόματα
*Έκδοση Δελτίου Ταυτότητας
 
Χρήσιμοι σύνδεσμοι:
 
 

4 σχόλια:

  1. Είναι πολύ σημαντική η παροχή συμβουλευτικής σε κρατουμένους γιατί συνιστά μια διαδικασία μέσα από την οποία τους δίνεται η δυνατότητα να ενεργοποιηθούν,να θέσουν στόχους και στη συνέχεια να εργαστούν για την επίτευξή τους,να συνεργαστούν με άλλα άτομα,να έχουν την απαραίτητη πληροφόρηση πάνω σε εκπαιδευτικά και εργασιακά ζητήματα και τελικά να οδηγηθούν στην αυτογνωσία στην αυτο-βελτίωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όντως είναι πολύ σημαντική η ενδυνάμωση των κρατουμένων μέσω της συμβουλευτικής ώστε να μπορέσει να διαχειριστεί την κατάσταση που βιώνει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οι έγκλειστοι των φυλακών δεν παύουν να είναι άνθρωποι με δικαιώματα όπως και εμείς που απολαμβάνουμε την ελευθερία μας. Επομένως είναι σημαντικό η "πολιτισμένη"κοινωνία μας ,να μην τους αφήσει στο περιθώριο αλλά μέσω προγραμμάτων και ιδιαιτέρως της συμβουλευτικής να τους βοηθήσει ώστε να ακολουθήσουν μία καινούργια πορεία στην ζωή τους .
    Πραγματικά η συμβουλευτική είναι χρήσιμη για όλους τους ανθρώπους ,όλες τις ηλικίες αφού μπορεί να βοηθήσει όλους μας, ώστε να αποκτήσουμε τον έλεγχο της ζωής μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι έγκλειστοι των φυλακών δεν παύουν να είναι άνθρωποι με δικαιώματα όπως και εμείς που απολαμβάνουμε την ελευθερία μας. Επομένως είναι σημαντικό η "πολιτισμένη"κοινωνία μας ,να μην τους αφήσει στο περιθώριο αλλά μέσω προγραμμάτων και ιδιαιτέρως της συμβουλευτικής να τους βοηθήσει ώστε να ακολουθήσουν μία καινούργια πορεία στην ζωή τους .
    Πραγματικά η συμβουλευτική είναι χρήσιμη για όλους τους ανθρώπους ,όλες τις ηλικίες αφού μπορεί να βοηθήσει όλους μας, ώστε να αποκτήσουμε τον έλεγχο της ζωής μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή